افزایش ایمنی بدن با ترکیب برنده دلستر

سایز اصلی40 کاور خبر

به گزارش روابط عمومی بهنوش ایران، سلنیوم ماده‌ای است که بدن برای حفظ سلامت خود به آن نیاز دارد و در فرایندهای مختلفی همچون تولید مثل، کارکرد غده تیروئید و تولید «دی ان ای» تاثیرگذار است.

ماءالشعیر دارای انواع آنتی اکسیدان­ها، ویتامین­های گروهB، سلیسیوم، سلنیوم، اسیدهای آمینه، آسپارتیک اسید و گلوتامیک اسید، آلانین، آرژنین، سیستئین، گلیسین، فنیل آلانین، هیستیدین، ​​ایزولوسین، لوسین، لیزین، پرولین، متیونین، سرین، تیروزین، تریپتوفان، والین و فیبر­های محلول می­باشند. آنتی اکسیدان­ها نقش مهمی در خنثی کردن رادیکال­های آزاد دارند و از سرطانی شدن سلول­های بدن جلوگیری می­کنند و دارای اهمیت بالینی بسیاری است.

آنتی اکسیدان های غیر آنزیمی شامل ویتامینC، آلفا، ویتامینE ، ویتامین A، آرژنین، سیترولین، سلنیوم، روی، کاروتنوئیدها، فالوونوئیدها و پلی­فنل­ها می­باشند.

کشف مزایای سلنیوم هنوز به تحقیق نیاز دارد، اما تاکنون بسیار امیدوار کننده به نظر می‌رسد. یک بررسی علمی جدید که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است، ارتباط بین سطح بالای سلنیوم و بهبود‌های کووید19 را نشان می‌دهد.

در هنگام بازبینی، محققان داده‌های چندین شهر و استان چین را که از سوی کرونا ویروس جدید آسیب دیده اند، غربال کردند. با این حال دلیل این که آن‌ها چین را انتخاب کردند، تنهاکرونا نبود. چین همچنین کشوری است که بیشترین و کمترین میزان مصرف سلنیوم را گزارش کرده است. به این دلیل به نظر می­رسد که شهر‌های ساحلی از راه ماهیگیری دسترسی به منابع سلنیوم آسان دارند، در حالی که استان‌های فقیرنشین داخلی، دسترسی چندانی ندارند.

با بررسی چین به عنوان یک زمینه تحقیقاتی مناسب، نتایج بدون ابهام بود. استان‌ها و شهر‌هایی که بالاترین میزان مصرف سلنیوم را دارند، بالاترین درصد بهبودی کرونا را داشتند و بالعکس.

 داشتن یک سیستم ایمنی با عملکرد مناسب برای دفاع در برابر ارگانیسم­های بیماری زا ضروری است. کمبود برخی مواد مغذی منجر به نقص در عملکرد سیستم ایمنی می­شود. برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی، دریافت کافی ویتامین ‌های A ،C ،B ،D ،E ، سلنیوم، روی، آهن و اسیدهای چرب امگا 3 در رژیم غذایی لازم است.

با توجه به اینکه سلنیوم یک ماده معدنی مهم برای متابولیسم و فعالیت سیستم اکسیداسیون و احیاء است، ویتامین E از تشکیل رادیکال­‌های آزاد و آسیب اکسیداتیو به سلول­ها و بافت‌­ها ممانعت می‌­کند. کمبود سلنیوم منجر به اختلال در سلامتی می­شود، در حالی که کمبود شدید آن منجر به نقص در ایمنی می­شود و بر ایمنی سلولی و ایمنی هومورال اثر می‌­گذارد.

مکمل سلنیوم در افرادی که به کمبود این ماده دچار هستند، منجر به بهبود عملکرد ایمنی می­­شود. کمبود تغذیه‌­ای این عنصر نه تنها پاسخ ایمنی، بلکه خود ویروس را نیز تحت تاثیر قرار می­‌دهد. کمبود سلنیوم نه تنها می­­تواند آسیب عفونی ناشی از ویروس آنفلوانزا را افزایش دهد، بلکه باعث ایجاد تغییر در ژن ویروس و در نتیجه افزایش حالات ویروس شود.

پروتئین حیوانی، مغز و آجیل، ماهی تن، غلات، تخم مرغ، موز، لبنیات و قارچ از منابع این ماده مغذی است. بنابراین می‌توان گفت دریافت کافی سلنیوم بتواند در پیشگیری بیماری کرونا کمک کننده باشد.

تحقیقات تغذیه­ای و صنایع غذایی نشان داده است که استفاده از ویتامین هایD،E  و ریز مغذی­های روی و سلنیوم در افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری­ها از جمله ویروس جدید کرونا بسیار موثر است. همچنین حفظ سطح مناسب ریز مغذی‌ها، به ویژه آن‌هایی که فعالیت آنتی اکسیدانی دارند، برای مقابله با التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است. برخی مطالعات نشان می­دهند سلنیوم، سیستم ایمنی بدن را تقویت، عفونت ویروسی و استرس اکسیداتیو و التهاب را کاهش می‌دهد. به دلیل این عملکردها، بنظر می­رسد سلنیوم یک ریز مغذی ضروری در پیشگیری از بیماری کرونا است.

سوء­تغذیه، عملکرد سیستم ایمنی بدن را ضعیف می­کند. تغذیه متعادل، به ویژه ویتامین­ها، مواد معدنی و پروتئین­هاي کافی، مقاومت در برابر عفونت­ها را تقویت می­کند. بنابراین، فراهم آوردن یک وضعیت غذایی مناسب و رفع کمبود مواد مغذي مرتبط با ایمنی براي پیشگیري و درمان عفونت­هاي ویروسی ضروري است. در راستاي کنترل بیماري­ می­توان به (شستن دست، عدم تماس دست­هاي آلوده با صورت و… ، و (خواب کافی، کاهش استرس) و تغذیه و مصرف مکمل­ها اشاره کرد.

چالش­هایی در مورد چگونگی حمایت بهینه از سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس کرونا در جامعه عمومی وجود دارد. به عنوان مثال، مصرف کافی پروتئین براي تولید بهینه آنتی بادي بسیار مهم است. کمبود ریز مغذي­هایی مانند ویتامین A یا روي، با افزایش خطر عفونت همراه است.

در یک مطالعه فراتحلیل، اشاره شده است که کمبود ویتامین D خطر بستري شدن و مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا را می­تواند افزایش دهد. غالباً، وضعیت نامطلوب مواد مغذي با التهاب و استرس اکسیداتیو همراه است، که به نوبه خود می­تواند سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار دهد.

در شرایط همه­گیري، مصرف غذهاي سالم در اولویت اصلی قرار می­گیرد، تا عوارض و حساسیت طولانی مدت ناشی از این بیماري کاهش یابد. با توجه به تحقیقات اخیر، ارائه رژیم غذایی مناسب و تصحیح کمبود مواد مغذي مرتبط با سیستم ایمنی ممکن است براي پیشگیري و درمان عفونت­هاي ویروسی ضروري باشد. استیل سیستئین، یک مشتق از اسید آمینه طبیعی است و همچنین اثر آنتی اکسیدانی وکاهش التهاب نیز دارد.

در ادامه تاثیر ویتامین‌های مختلف را بر ایمنی بدن مرور می‌کنیم.

اسیدهاي چرب امگا 3

اسیدهاي چرب امگا 3 گروهی از اسیدهاي چرب اشباع نشده هستند که از طریق مکانیسم­هاي مختلف مانند، تقویت فعالیت سلول­هايB ، کاهش سایتوکین­ها و افزایش فاگوسیتوز باعث تقویت سیستم ایمنی می­شوند.

ویتامین A

 ویتامین A به عنوان ویتامین ضد عفونت نیز شناخته می­شود و از بدن در برابر عفونت­ها دفاع می­کند. ویتامین A به عنوان یک عامل ضد التهابی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی و یکپارچگی مخاط عمل می­کند.

ویتامین D

ویتامین D داراي اثرات ضد میکروبی و آنتی اکسیداتیو مرتبط با عفونت ریه، التهاب مجاري هوایی و بازسازي مجاري هوایی می­باشد. مطالعات اخیر حاکی از این است که ویتامین D از عفونت­هاي تنفسی، به ویژه عفونت­هاي ویروسی جلوگیري می­کند. ویتامین D می­تواند با جلوگیري از طوفان سایتوکین و نارسایی حاد تنفسی از مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا جلوگیري کند.

ویتامین E

ویتامین E یکی از ویتامین­هاي محلول در چربی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می­شود و از طریق فعالیت آنتی اکسیدانی قوي، به مبارزه با عوامل بیماري زا از جمله باکتري­ها و ویروس­ها کمک می­کند.

ویتامین B1

ویتامین B1  یا تیامین به پیشگیری از عوارض در سیستم عصبی، مغز، ماهیچه­ها، قلب، معده و روده کمک می­کند. این ویتامین همچنین الکترولیت­ها را به داخل و خارج از سلول­های عضلانی و عصبی در جریان می اندازد. تیامین کمک می­کند تا از بیماری­هایی مانند بری بری که شامل اختلالات قلب، اعصاب و دستگاه گوارش است، جلوگیری شود.

ویتامین B6

ویتامین B6 که با نام پیریدوکسین نیز شناخته می‌شود، از جمله ویتامین‌های محلول در آب است. این ویتامین برای سلامت بسیاری از ارگان‌های حیاتی بدن لازم و ضروری است. پیریدوکسین در بسیاری از مواد غذایی و خوراکی‌هایی که مصرف می‌کنیم وجود دارد و نقش حیاتی را دارد.

ویتامین B12

 کوبالامین با کمک به تولید گلبولهاي سفید نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارد. کمبود ویتامین B12 میتواند باعث عفونتهاي ویروسی شود.

ویتامین C

 ویتامین C یا همان اسکوربیک اسید‌، یک ویتامین محلول در آب است که در بدن انسان ساخته نمی‌شود. همین مسئله آن را به یک ریز مغذی ضروری برای انسان تبدیل می‌کند که باید آن را از طریق رژیم غذایی روزانه خود دریافت نماید. ویتامین C همچنین در بدن به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و از سلول­ها در برابر آسیب ناشی از مواد شیمیایی مضر موسوم به رادیکال‌های آزاد محافظت می‌نماید.

روي

 کمبود روي سیستم ایمنی بدن را کاهش و با افزایش استرس، اکسیداتیو را تضعیف می­کند.

سلنیوم

 مصرف کافی سلنیوم ایمنی را بهبود می­بخشد و التهاب را از طریق تقویت سنتز گلوتامین که نوتروفیل­ها را از استرس محافظت می­کند، کاهش می­دهد.

سیستم ایمنی بدن مجموعه­اي از سلنوپروتئین­ها است که براي بیان کامل آن­ها و فعالیت­هاي آنزیمی به منبع سلنیوم بستگی دارد. همچنین کمبود سلنیوم یک عامل خطرناک براي عفونت­هاي ویروسی می­باشد. پاتوژن­ها در افراد با کمبود سلنیوم جهش بیشتري نشان می‌دهند.

مقدار سلنیوم در بیماران بهبود یافته مبتلا به کرونا، به طور قابل توجهی بیشتر از بیماران فوت شده بود. در این مطالعه اشاره شده است که علاوه بر نقش سلنیوم براي حمایت از بیوسنتز­هاي سلنوپروتئینی، در پیش بینی بهتر سیر بیماري و شناسایی بهتر بیماران مؤثر است.

نتیجه گیري: پیروي از یک رژیم غذایی متعادل و مکمل با مواد مغذي مناسب ممکن است نقش مهمی در پیشگیري، درمان و مدیریت کرونا داشته باشد. با این حال، آزمایش­هاي بالینی بیشتر براي تأیید این یافته­ها و ارائه توصیه­هاي قوي در برابر این بیماري همه گیر لازم است.

منابع

  1. BaradaranM,AshrafpourM,RezaeiH,SefidgarA.A,SharifiH.Antioxidant activity of different extracts of the Artemisia Annua growing in an area of Babol city. Quarterly Journal of Sabzevar University of Medical Sciences, September & October 2014, 21, 4: 529-539. [Persian]
  2. Naazeri S, HedayatiM,TavakkoliDarestani A,Ahmadvand H. Relation of menopausal with total Antioxidant capacity, Super Oxide dismutase and catalase activity enzymes.QuarterlyJournalofSabzevarUniversityofMedicalSciences, Autumn2013,20,3: 367372. [Persian]
  3. https://www.mdpi.com/2072-6643/12/8/2358
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7246001/
  5. Join IP. Calendar, Boosting Immunity: Functional Medicine Tips on Prevention & Immunity Boosting During the COVID-19 (Coronavirus) Outbreak.
  6. Iddir M, Brito A, Dingeo G, Fernandez Del Campo SS, Samouda H, La Frano MR, et al. Strengthening the Immune System and Reducing Inflammation and Oxidative Stress through Diet and Nutrition: Considerations during the COVID-19 Crisis. Nutrients. 2
  7. Pereira M. Vitamin D deficiency aggravates COVID-19: systematic review and meta-analysis. Critical reviews in food science nutrition. 2020:1-9.
  8. http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-6415-fa.pdf

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

مهندس میرباقری سرپرست مدیر عاملی شرکت بهنوش ایران شد

به گزارش روابط عمومی بهنوش ایران، مراسم تکریم مدیر عامل و معارفه سرپرست مدیرعامل شرکت، ظهر امروز با حضور جناب آقای زنگنه مشاور اجرایی شرکت مادر تخصصی گسترش صنایع غذایی سینا، آقای مهندس برقراری معاون بازاریابی و سرمایه گذاری، خانم سلکی معاون توسعه مدیریت و

ادامه مطلب »

مزایده اقلام مازاد کارخانه ستاره

به گزارش روابط عمومی شرکت بهنوش ایران، این شرکت در نظر دارد اقلام مازاد کارخانه واحد ستاره  خود را به شرح جدول زیر از طریق مزایده بفروش برساند.متقاضیان می توانند پیشنهادات خود راپس از اخذ فرم مربوطه از واحد بازرگانی کارخانه مرکزی تا پایان وقت اداری

ادامه مطلب »

مزایده اقلام مازاد واحد مرکزی و ستاره

به گزارش روابط عمومی شرکت بهنوش ایران، این شرکت در نظر دارد اقلام مازاد کارخانه واحد مرکزی و ستاره خود را به شرح جدول زیر از طریق مزایده بفروش برساند.متقاضیان می توانند پیشنهادات خود راپس از اخذ فرم مربوطه از واحد بازرگانی کارخانه مرکزی  تا پایان

ادامه مطلب »
اسکرول به بالا