تاثیر دلستر برافزایش شیر مادر

سایز اصلی40 کاور خبر

به گزارش روابط عمومی بهنوش ایران، مادرانی که به فرزندان خود شیر می­دهند روزانه 700 تا 850 میلی­لیتر شیر تولید می­ نمایند که محتوی 330 میلی­گرم کلسیم به ازاء هر لیتر است. مادران برای تولید این میزان شیر حداقل باید 500 کالری علاوه­بر نیاز معمول یک خانم میان سال انرژی مصرف کنند.

برای تأمین این مقدار کالری علاوه بر مصرف مواد غذایی مقوی شامل انواع چربی­ها و پروتئین، از چربی­ های ذخیره شده در بدن مادر در دوران بارداری نیز استفاده می­شود و دریافت کالری ناکافی موجب کاهش تولید شیر می­شود.

تغذیه سالم مادر علاوه بر افزایش شیر مادر منجر به کاهش ناراحتی های نوزاد مانند کولیک می­شود. مواد غذایی افزایش دهنده شیر مادر صرفاً مواد مقوی و مغذی نیستند بلکه یک سری از مواد غذایی حاوی ترکیباتی هستند که منجر به افزیش شیر مادر به طریق دیگر می­شوند، این ترکیبات با نام لاکتوژنیک شناخته می­شوند.

مواد غذایی لاکتوژنیک شامل رازیانه، هویج، چغندر، سیب­زمینی شیرین، سبزیجات برگ­پهن، دانه­ ها، حبوبات و مغز­ها هستند. جو جوانه­زده و همچنین نوشیدنی مالت که با مالت جو تولید شده می­تواند منجر به افزایش، غلیظ­تر و غنی­تر شدن شیر مادر شوند.

مالت جو و افزایش شیر مادر

اولین تحقیقات درباره تأثیر نوشیدن مالت بر شیر­دهی در سال 1981 و در اروپا انجام شد. ابتدا گمان می­شد که الکل موجود در ماءالشعیر باعث افزایش قدرت شیردهی می­شود اما محققان در ادامه، همه چیز را ناشی از ترکیبات جو دانستند. حتی تحقیقات ثابت کرد که شیر دام­ها نیز با مصرف تفاله کارخانه­ های آبجو سازی بیشتر شده است.

علت افزایش تولید شیر توسط مالت جو، افزایش ترشح هورمون پرولاکتین است. در تحقیقات انجام شده مشخص شد که ترکیبات پلی ساکاریدی (اسید پکتیک و بتا گلوکان) علت خاصیت لاکتوژنی این محصول است. بتا گلوکان موجود در مالت، با تاثیر بر روی سلول های لاکتوتروپ هیپوفیز قدامی باعث ترشح پرولاکتین و در نتیجه افزایش شیر مادر می­شود. در تحقیقی که در دانشگاه تهران انجام شد اثر غلظت های مختلف بتا­گلوکان بر ترشح هورمون رها­کننده تیروتروپین (از مهمترین محرک­های ترشح پرولاکتین در سلول­های لاکتوتروپ) مورد بررسی قرار گرفت و افزایش ترشح هورمون در غلظت­های بتا ­گلوکان مشاهده شد. بنابراین مالت جو یک ماده محرک ترشح شیر و همچنین موجب تعادل هورمونی می­شود. از دیگر خواص مالت جو می توان به درمان یبوست، کاهش کلسترول و … اشاره کرد.

تغذیه یکی از موضوعات بسیار مهمی است که یک مادر باید از آن آگاهی کامل داشته باشد زیرا تغذیه مادر بر روی تغذیه فرزند او چه در دوران جنینی و چه زمانی که فرزند وی به دنیا می­آید تأثیر مهمی دارد.

برخی مادران از کم بودن شیر خود گله دارند و این امر یک مسأله جدی است، زیرا نوزاد تازه به دنیا آمده در چند ماهه اول زندگی به جز شیر مادر، از چیز دیگری نمی­تواند تغذیه شود. ترشح شیر مادر با آنچه که در طول روز می­خورد و می­نوشد ارتباط مستقیم دارد.

نوشیدن مایعات و آب در دوران شیردهی لازم است. دلستر حاوی مالت جو، گلوکز، ویتامین­های گروهB، ویتامینC، اسیدهای آمینه و آب کربوناته است. جو منبع غذایی غنی از بتا گلوکان است، پلی ساکاریدی که نشان می­دهد سطح پرولاکتین (معروف به هورمون شیردهی) را در انسان افزایش می­دهد. ماءالشعیر سرشار از ویتامین B، آهن، پروتئین، کروم و سلنیوم است و به طور معمول به عنوان مکمل غذایی مورد استفاده قرار می­گیرد.

ماءالشعیر دارای غلظت بالایی از جو و جو دارای پلی ساکارید است که باعث ترشح پرولاکتین در مادران می­شود. پرولاکتین هورمون لازم برای تولید شیر است. سطح این هورمون در دوران بارداری و پس از تولد افزایش می­یابد، بنابراین، نوشیدن ماءالشعیر می­تواند به مادرانی که مشکلات شیردهی دارند کمک کند.

پیشنهاد مهم: حتما با پزشک خود مشورت کنید

دلستر بهنوش با ساختار و فرآوری طبیعی جو انتخابی مناسب برای مادران است. پیشنهاد می­شود برای کنترل مصرف قند از دلستر کلاسیک برای مادران شیرده استفاده شود. همچنین تاکید می‌شود که در خصوص میزان مصرف نیز حتما با پزشک متخصص مشورت شود.

منابع

  1. https://hnmj.gums.ac.ir//article-1-130-en.pdf
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11065057/
  3. www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK501827/
  4. www.todaysparent.com/baby/breastfeeding/7-foods-to-boost-your-breastmilk/
  5. https://medium.com/@bestproductsfor/the-best-beers-for-breastfeeding-moms-who-want-to-increase-milk-production-e351376ca386

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

دومین همایش سراسری مدیران فروش برگزار شد

به گزارش روابط عمومی بهنوش ایران، همزمان با عید میلاد حضرت صاحب الزمان(عج)، دومین همایش سراسری مدیران فروش شرکت با حضور مدیران و خزانه داران و سرپرستان شعب و نمایندگی‌های بهنوش در هتل پارسیان آزادی برگزار شد. در این مراسم که از ۹ صبح تا

ادامه مطلب »

مناقصه دو مرحله ای پنج دستگاه مخزن BBT

به گزارش روابط عمومی شرکت بهنوش ایران، این شرکت در نظر دارد، پنج دستگاه مخزن BBT سه جداره با ظرفیت 30 هزار لیتر برای کارخانه واحد ستاره از طریق مناقصه عمومی با استاندارها و مشخصات اختصاصی مندرج در اسناد مناقصه خریداری کند. متقاضیان می توانند در

ادامه مطلب »

مزایده یک باب خانه مسکونی

به گزارش روابط عمومی شرکت بهنوش ایران، این شرکت در نظر دارد، یک باب خانه مسکونی را به بالاترین قیمت پیشنهادی با مشخصات اختصاصی ذیل به فروش برساند. متقاضیان می توانند در مدت 10 رو از تاریخ انتشار آگهی، جهت بازدید به نشانی گنبد کاووس،

ادامه مطلب »
اسکرول به بالا